Goede doelen wereld
Image default
Fotografie

Modefotografie, waar gaat het nu om, de kleding of het model?

Bij het lezen van de bovenstaande vraag zouden velen al snel zeggen: “de kleding natuurlijk!”, maar al heel snel ga je je dan toch afvragen waarom je dan niet alle keding op een Mannequin zou fotograferen. Daar heb je dus het dilemma te pakken, een kledingstuk ‘valt’ nu eenmaal beter op een persoon dan op een karakterloze buste of mannequin. Maar welk model past dan bij het merk?

In dit artikel proberen we een beetje duidelijk te maken wat de verschillen zijn en waar je zoal rekening mee kunt houden.

Modefotografie

Vaak is het zo dat de meest aansprekende en soms ook spraakmakende modefoto’s vooral het model weergeven en niet of nauwelijks het product. Deze foto’s trekken namelijk veel meer aandacht dat een relatief saaie productfoto van een kleding stuk gefotografeerd als ‘invisible man’ in een studio op een witte achtergrond.

Niet voor niets worden nieuwe ontwerpen voor het eerst onthult tijdens op de catwalk tijdens fashionshows. De juiste combinatie van kleding en model kunnen dan zorgen voor publiciteit of zelfs een doorbraak. Het Britse model Cara Delevingne liep haar eerste fashion show in kleding van Burberry, om later wat minder conservatief te lopen op de  Victoria’s Secret Fashion Show. Lang was zij het gezicht van het merk Burberry, een poging van het merk om de wat traditionele imago een beetje af te schudden. 

Merk en model kunnen elkaar dus zeker versterken.

Wat wil je met je modemerk uitstralen?

Bij modefotografie laat je niet alleen het kledingstuk zien, maar ook de sfeer waarin het gedragen kan worden en schep je associaties er om heen. Wat dat betreft is sommige modefotografie, of ‘fashionfotografie’ meer een soort van reclamefotografie dan het fotograferen van kleding op een model. Modefotografie is sfeer scheppen en draagt dus bij aan branding. De doelgroep moet zich in het kledingstuk en het merk herkennen of zich ertoe aangetrokken worden.

De keuze van het model

En natuurlijk speelt de keue van een model een belangrijke rol. In de marketing onderscheiden we positieve en negatieve referentiegroepen. Dit zijn groepen personen waar iemand graag bij zou willen horen of zich door geinspireerd voelt, of zich juist tegenaf wilt zetten. De juiste keuze van model, blik en uitstraling, make-up en hairstyling maken een enorme impact.

Merk accociatie

Bij fashionfotografie op locatie kun je ook nog omgevingsfactoren zoals urban, nature en weersomstandigheden toevoegen. Ook zijn interessante combinaties te maken met andere merken zoals auto’s, sieraden en horloges. Het merk Suit Supply weet, in samenwerking met de Nederlandse fashionfotograaf Carli Hermès als geen ander de mannelijke doelgroep hiermee aan te spreken.

Model en kledingstuk gaan dus hand in hand!

Wat heb je nodig om een mooie fashionfoto te maken?

Hiervoor geven we graag het woord aan fashion fotografe Evely Duis:

Invisible man fotografie

Als de sfeer en de aandacht eenmaal gewekt is moet een potentiele klant natuurlijk kunnen zien wat de keuzemogelijkheden zijn bij die specifieke kledinglijn. Vooral online is dat enorm belangrijk om de coversiegraag te verhogen. Hiervoor kan invisible man fotografie gebruikt worden, ook wel mannequin fotografie genoemd. Het is een vorm van productfotografie waarbij het kledingstuk op een zg. buste gefotografeerd wordt in de studio en vervolgens wordt de buste of paspop met photoshop verwijdert.

Hierbij is het natuurlijk van beland dat de kleur en de aard van het materiaal (stofuitdrukking) goed weergegeven wordt. Let er op als u uw fotograaf kiest dat deze werkt met flitslicht en het kleurbeheer goed voor elkaar heeft! Ook hier geld, goedkoop is duurkoop, want als het daadwerkelijke product niet aan de verwachtiingen voldoet, sturen ze het terug.

https://www.studiovhf.com/