Nieuwe artikelen

Financiële administratie: wat komt hier allemaal bij kijken?

Ondernemers zijn verplicht de financiële administratie bij te houden. Wij leggen jou uit wat je van de administratie van je onderneming verplicht allemaal moet bijhouden, hoe je de boekhouding inricht, btw-aangifte doet en de administratie van je financiën bewaart.

 

Financiële administratie bijhouden

De financiële administratie is voor de meeste zelfstandig ondernemers nogal een ingewikkelde taak. Ze zijn vaak bang voor alle verplichtingen vanuit de belastingdienst, of dat ze te weinig kennis hebben over boekhouden. Echter is er tegenwoordig een hoop veranderd bij het boekhouden. De belastingdienst heeft nog steeds een hoop regels rond de administratie, maar het wordt steeds makkelijker om hier aan te voldoen.

 

Met verschillende boekhoudprogramma’s is het tegenwoordig vrij eenvoudig om als zzp’er de boekhouding bij te houden. Factureren en het bijhouden van een winst- en verliesrekening is vrij eenvoudig met de ontworpen software. Hierdoor kun je als zzp’er alles makkelijk zelf regelen, zonder enige kennis van boekhouden.

 

Wat valt onder de financiële administratie?

Of het nu gaat om een kleine of een grote onderneming, beide moeten gegevens uit de financiële administratie verzamelen voor de belastingdienst. Aangezien het verplicht is, kun je er beter voor zorgen dat het goed gebeurt. Onder de financiële administratie vallen:

–          Alle financiële gegevens, zoals: kassabonnen, facturen, bankafschriften, uitgaven en inkomsten en privégebruik.

–          Alle bezittingen, schulden, verworven rechten en plichten.

–          Debiteuren-, crediteuren- en voorraadadministratie. Hiervan moet je verplicht een keer per jaar een overzicht maken.

–          Resultatenrekening en balans. Een keer per jaar dien je een winst- en verliesrekening te maken.

–          Salarisadministratie van medewerkers

–          Urenregistratie (indien nodig).

 

Schakel hulp in van een boekhouder

Wanneer je weinig verstand hebt van de financiële boekhouding kun je de boekhouding uitbesteden aan een boekhouder of aan een administratiekantoor. Natuurlijk zorgt een boekhouder voor de nodige kosten, maar hij of zij is wel op de hoogte van fiscale regels en belastingvoordelen. Dit voordeel kan al snel duizenden euro’s besparen. Je verdient de kosten van een boekhouder dus makkelijk terug. Beter gezegd het inhuren van een boekhouder levert zelfs geld op!

Tags:

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op Goededoelenwereld.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Dennenschors als bodembedekking: duurzaam en milieuvriendelijk tuinieren

Duurzaam tuinieren is al lang geen trend meer, maar een bewuste keuze voor steeds meer bedrijven en groenprofessionals. Het gebruik van natuurlijke en milieuvriendelijke materialen speelt daarin een belangrijke rol. Dennenschors als bodembedekking past perfect binnen deze visie. Het is een puur natuurproduct dat niet alleen zorgt voor een verzorgde uitstraling, maar ook actief bijdraagt aan een gezondere leefomgeving. Via een betrouwbare groothandel in boomschors kunnen hoveniers, gemeenten en groenaannemers eenvoudig duurzame materialen inkopen in grote hoeveelheden. Door te kiezen voor dennenschors als bodembedekking, investeert u niet alleen in kwaliteit, maar ook in een verantwoorde toekomst voor uw projecten én het milieu. Groothandel in boomschors: een circulaire keuze met ecologische meerwaarde Wat veel mensen niet weten, is dat boomschors een restproduct is van de houtindustrie. In plaats van afval te worden, krijgt dit natuurlijke materiaal een tweede leven in tuinen, parken en openbare ruimten. Daarmee sluit dennenschors als bodembedekking naadloos

Gepubliceerd door Goede doelen wereld.nl