Goede doelen wereld
Image default
Bedrijven

De voor- en nadelen van chiptuning

De voordelen van turbomotoren in moderne auto’s zijn welbekend. Niet alleen zorgen ze voor meer vermogen, ze helpen ook nog eens met zuinigheid. Hoe en wanneer de turbo ingeschakeld wordt word bepaald door een ECU, dit is een kleine computer die de aansturing van de turbo regelt. Het aanpassen van de software in deze computers kan voor een significante stijging in vermogen zorgen. Dit fenomeen heet chiptuning. Chiptuning kent zowel voor- als tegenargument, welke we hieronder zullen toelichten.

 

Argumenten tegen chiptuning

Risico’s bij chiptuning zijn gering, maar ze zijn er wel. Doordat deze risico’s vooraf worden aangegeven door de desbetreffende leverancier geeft het jou een goed beeld van de ingreep. Hierdoor kun je van te voren afwegen of chiptuning iets voor jou is.

Verbruik verhoging

Ten eerste is het verbruik veelal lager na chiptuning, maar niet áltijd lager. Door extra vermogen ga je vaak vanzelf sportiever rijden, en sneller optrekken. Het verbruik zal hierdoor wel degelijk stijgen, maar dit heb je zelf in de hand.

Marge verkleining

Verder is elke motor ingesteld met een bepaalde hoeveelheid marge. Een motor zal vanuit fabrieksopgave nooit op zijn piek presteren. Deze marge zorgt ervoor dat de motor langer gezond blijft. Door chiptuning zal deze marge niet verdwijnen, maar wel kleiner worden.

 

Argumenten voor chiptuning

Vermogen vergroten

Chiptuning vergroot per definitie het vermogen. Echter betekent dit niet altijd dat de motor harder dan de fabrieksopgave werkt. Veel autofabrikanten brengen meerdere modellen per motor uit, vaak zitten tussen deze modellen verschillen in vermogen om een grotere diversiteit aan publiek te trekken. Het kan dus heel goed zijn dat jouw specifieke motor in een andere uitvoering opeens 25 pk meer heeft. Chiptuning kan dus een stuk goedkoper zijn dan voor een duurdere uitvoering te kiezen.

Verbruik verkleinen

Moderne auto’s worden wereldwijd verkocht, en zijn dus ook geproduceerd om onder elke omstandigheid te presteren. Dit betekent dat jouw auto hetzelfde presteert in -30 C in Rusland, maar ook met verdunde benzine uit oost Europa. In Nederland hebben we gelukkig deze extreme omstandigheden niet. Dit betekent dat een chiptuner de ECU strakker kan afstellen, wetende dat de auto onder enigszins vaste omstandigheden zal presteren. Dit kan tot 15% in verbruik schelen, wie wil dat nou niet?

https://www.cts-chiptuning.com/