De verschillende soorten ademhalingstechnieken

Onbewust verkeerd ademen, we doen het allemaal wel eens en de een wat meer dan de ander. Onder andere stress en/of slapeloosheid triggeren deze verkeerde ademhaling. Het is belangrijk om je ademhaling onder controle te hebben. Het fijne aan ademhalingsoefeningen is dat je er veel meer energie van krijgt. In deze blog lees je er alles over en hopen we dat jij ook de tijd neemt om deze technieken een kans te geven.

4-7-8 methode

Misschien heb je er wel eens van gehoord, de 4-7-8 methode. Dit is een van de bekendste ademhalingstechnieken die er is, het werkt namelijk enorm goed. Het doel van deze oefening is om het parasympatische zenuwstelsel te activeren, dit geeft een gevoel van rust en ontspanning. Wat je moet doen: je ademt gedurende 4 seconde rustig door je neus in en houd je adem 7 seconden vast, vervolgens adem je in 8 seconde rustig door je neus uit. Houd gedurende de hele oefening je tong tegen je bovenste voortanden.  

Neuswissel-ademhaling

De neuswissel-ademhaling is een oefening die veel gebruikt wordt tijdens yoga. Deze ademhaling zorgt ervoor dat je lichaam en geest rustig worden. In het begin kan het nog wat lastig zijn, maar na een aantal keren proberen heb je het al snel onder de knie. Wat je moet doen:

  1. Leg je rechterduim op je rechter neusgat en haal diep adem via je linker neusgat.
  2. Leg nu je duim op je linker neusgat en adem helemaal uit door je rechter neusgat en adem weer in.
  3. Herhaal deze oefening voor ongeveer 5 minuten.

https://buteyko-limburg.nl/ademhalingstechnieken/