Hardlopen in de Stad of in de Natuur

Langzaam maar zeker wordt hardlopen steeds populairder. Aan het begin zagen we vooral een trend in het hardlopen in de grote steden. Veel van deze hardlopers lopen vormen van marathons. Niet alleen voor de sportiviteit, maar vaak ook voor goede doelen. Gedurende de week zie je deze mensen lopen in de stad. Niet zelden met een draadloze headphone en hopelijk goede muziek om eens lekker op te joggen door de speakers.

Nieuwe Trend in de Wereld van het Hardlopen

Een nieuwe trend die aan populariteit wint is het hardlopen in natuurgebieden. Je kunt hierbij denken aan het strand, maar dit is vaak wat te zwaar. Je kunt eerder denken aan bosgebied. In het Engels wordt dit trail running genoemd. Er wordt hard gelopen op bospaden, in de bergen en zelfs in ondiepe rivieren.

Je kan je voorstellen dat deze type ondergrond een ander type schoen nodig heeft dan de gewone hardloopschoenen. Op de eerste plaats vanwege de grip, maar ook zeker het verschil in demping is belangrijk. De schoenen die je gebruikt om op beton te rennen hebben andere demping nodig dan degene die je gebruikt wanneer je op bosgrond loopt. Wanneer je door rivieren loopt, is het ook handig dat de schoenen waterdicht zijn om blaren te voorkomen door de hoge mate van wrijving die je krijgt door het vocht. Deze schoenen worden logischerwijs trail schoenen genoemd. Bekende merken die reeds voorzien in dit soort hardloopschoenen zijn Salomon en Merrel.

Denk jij erover om te Trail Runnen?

Mocht je erover nadenken om te gaat trail runnen, informeer jezelf dan voldoende. Het is goed om de juiste schoenen aan te schaffen. Hiervoor dien je natuurlijk te passen, maar ook te bepalen op welke ondergrond je met name wilt gaan rennen. Rennen door een ondiep stroompje of rennen op een paadje in het bos vereist een ander type trail schoen.

Sommige vormen van hardlopen en trail runnen verhogen risico’s op blessureleed. Over het algemeen kunnen we stellen dat bospaden een van de veiligste manieren van hardlopen is. Niet alleen op de korte termijn is de kans op blessures het laagts, maaar ook op de lange. De zachtere ondergrond in vergelijking tot beton of asfalt is goed voor de knieën.