Relatiegeschenken zijn geschenken die je geeft aan je relaties. Simpel, toch? Maar wanneer geef je die eigenlijk? En wat voor soort relatiegeschenk is dan geschikt? Je leest het hier! Wanneer geven?Wanneer je een relatiegeschenk geeft, dat is afhankelijk van welk doel je in oog hebt. Allereerst moet je bepalen aan wie je het wilt geven. Zijn het klanten? Medewerkers? Of juist stakeholders? Afhankelijk van aan wie je een relatiegeschenk geeft, zal de wanneer ook veranderen. Als webshop kun je klanten makkelijk een relatiegeschenk meegeven bij elke bestelling bijvoorbeeld.
Als je een stakeholder een relatiegeschenk geeft, dan zul je dit vaak niet willekeurig doen. Draait het bedrijf goed? Of is er een succes behaald? Dan zou je een relatiegeschenk kunnen geven. Of misschien heeft de stakeholder wel zelf een succes behaald, dan zou je ook een geschenk kunnen geven. Het blijft afhankelijk van de situatie, maar zet jezelf altijd in hun schoenen. Zou ik op zo’n moment wel een geschenk willen ontvangen? Zo kun je ongemakkelijk situaties voorkomen.
Je hebt daarnaast ook feestdagen waarop je relatiegeschenken kunt geven aan bijvoorbeeld je medewerkers. Denk hierbij aan een kerst- of oudejaarspakket met allerlei lekkernijen en kleine geschenken.
Waarom geef je relatiegeschenken?Nu denk je misschien, maar wat is het nut van het geven van relatiegeschenken? Waarom zou je het doen? Het kost je wel veel geld en je geeft het letterlijk weg. De voornaamste reden is dat je jouw relaties kunt versterken. Je denkt misschien, hoe kan een pen met mijn logo nou zoveel betekenen. Nou, best veel eigenlijk! Als je jouw relaties een pen met logo geeft, zullen ze elke keer dat ze de pen gebruiken blootgesteld worden aan jouw logo.
Dit heeft misschien niet de grootste impact, maar het zorgt er wel voor dat je relaties aan je denken en je beter zullen onthouden. De kans dat ze dus weer bij jou een aankoop of dienst afnemen wordt hierdoor ook vergroot. Het geven van relatiegeschenken geeft ook een
|