Het pakketvervoer is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Deze groei zal naar verwachting ook de komende jaren doorzetten. Volgens het Centraal Bureau van Statistiek is de omzet uit onlineverkopen in 2020 met 55 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder. Pakket bezorging is een van de belangrijkste onderdelen van de groeiende e-commerce en is tevens een groeimarkt. Pakketvervoerders geven zelf ook aan dat de bezorgcapaciteit met 20 procent per jaar moet worden uitgebreid om de volumegroei het hoofd te kunnen bieden. Is dit mogelijk de reden dat pakketbezorgers steeds vaker verstoppertje spelen met pakketjes? Verstopplekken rondom huisHerkenbaar? Je nieuwe aankoop ligt verstopt achter het tuinhekje. Of je vindt een pakketje afgeleverd ergens achter de planten. Pakketdiensten geven klanten de mogelijkheid om pakketten ‘op een afgesproken plek’ te laten leveren. Hierdoor hoef je als ontvanger niet op de bezorger te wachten. En de bezorger hoeft nier meer bij de buren aan te bellen of het pakket op een drop-off point af te leveren. Erg mooi allemaal, maar zo werkt het in de praktijk niet helemaal. Zo ‘spelen’ pakket bezorgers tegenwoordig vaak met de pakketten, al weten de klanten vaak van niets. Pakketten worden vaak gewoon voor de deur gezet of over de heg gesotemieterd. Het wordt nog erger; opeens ontvang je een mailtje met ‘We komen nog een keer langs’, ‘U was helaas niet thuis’ of ‘Bezorging niet gelukt’, terwijl je gewoon thuis was en je de bezorger voor je deur hebt zien staan. Op het moment dat je deze ervaring met de klantenservice deelt wordt er geen gehoor aangegeven. Het is volgens het niet mogelijk om het pakket later die dag opnieuw aan te bieden. Ook blijkt het lastig om zorgen dat het de volgende dag alsnog afgeleverd wordt. Vaak moet je alsnog zelf je pakket bij een van de afhaallocaties afhalen. Geen wereldramp, maar wel ontzettend irritant. Wie weet wordt jouw pakket gejat of door de buren teruggestuurd omdat het pakket niet door hen besteld is. Of het ligt in de regen op jou te wachten… Logisch toch dat je op zo’n moment grootte frustratie hebt, je zat immers gewoon thuis te wachten! Innovaties en de toekomstHet kan ook anders! Tegenwoordig zijn er innovatieve pakketdiensten, die geen verstoppertje spelen. Het is begrijpelijk dat jij je geen zorgen wilt maken over waar jouw pakket uithangt en wat de status ervan is. Daarom duikelen technieken die bezorging slimmer, efficiënter, duurzamer of goedkoper moeten maken over elkaar heen. De ontwikkeling van drones als middel om pakketjes te bezorgen, is razendsnel gegaan. Zo waren grote internetconcerns als Amazon en Google er als eerste bij. Maar de afgelopen jaren volgden diverse andere bedrijven hun voorbeeld.Maar anderen zeggen dat de toekomst van de pakketbezorging helemaal niet bij drones ligt. Zelfrijdende robots zouden de toekomst worden. Mogelijk zijn robots en drones een oplossing voor het opkomend aantal bestelbusjes. Maar klanten die op het moment van aflevering niet thuis zijn blijven een probleem. Ook hier worden steeds meer technologische oplossingen voor bedacht. De kofferbak van auto’s lijkt daarbij een sleutelrol te kunnen vervullen. Evenals pakketvervoer door taxi’s. Op deze manier ontvang je jouw pakket gewoon aan de deur. Netjes en op tijd geleverd. En niet ergens in je plantenbak of elders in je tuin. Dat is hoe het hoort! |