Goede doelen wereld
Image default
Dienstverlening

Digitale marketing vs. Online marketing

Digitale marketing vs. Online marketing

De term “digitale marketing” verwijst naar het gebruik van digitale kanalen, apparaten en platforms (ongeacht of ze online zijn of niet) om je marketingboodschap op te bouwen of te promoten. Met andere woorden, met digitale marketing beperk je je niet tot het gebruik van het internet. Op deze manier kan digitale marketing dienen als een ‘paraplu’-term omdat het veel marketingtechnieken omvat.

Als je bijvoorbeeld een game op je iPhone downloadt, zou je dit normaal gesproken doen via internet, en de app is gebouwd met technologie die dat waarschijnlijk ook deed. Wanneer je hem echter op je telefoon gebruikt, werkt de app onafhankelijk van internet en wordt daarom beschouwd als een vorm van digitale marketing.

Om je nog een voorbeeld te geven, laten we zeggen dat je een mobiele campagne wilt voeren waarbij je sms-berichten naar je klanten stuurt met aankomende promoties van je bedrijf. Nogmaals, er werd technologie gebruikt om het bericht te maken en te verzenden, maar het was niet nodig om een ​​live internetverbinding te hebben voor gebruikers om het te ontvangen.

Je zou kunnen zeggen dat zolang de technologie blijft evolueren, digitale marketing dat ook zal doen. Je zou ook kunnen zeggen dat alles met een digitale basis als digitale marketing kan worden beschouwd. En vanaf nu heb je genoeg strategieën om uit te kiezen:

Spellen

Contentmarketing

Videomarketing

Mobiele marketing (sms-tekstcampagnes)

Tv-advertenties

Hier is nog een idee: digitale marketing kan ook verwijzen naar offline advertenties op digitale apparaten. In dit geval kun je een advertentie lanceren bij een lokaal kabelbedrijf (offline advertenties) en advertenties weergeven op tv’s (een digitaal apparaat)

Online marketing, ook wel ‘internetmarketing’ genoemd, is een subset van digitale marketing. Het belangrijkste kenmerk van online marketing is dat er een live internetverbinding nodig is om te werken, dus als je bijvoorbeeld een PPC-campagne voor je bedrijf voert, doet u aan een vorm van online marketing.

Een ander voorbeeld is als je pop-ups op je website plaatst om te adverteren en aan te bieden of te bedienen. Hetzelfde geldt voor display-advertenties in elk formaat, of het nu banneradvertenties of tekstadvertenties zijn.

Net als digitale marketing evolueert online marketing met technologie. Ik zou echter willen beweren dat online marketing in de loop van de tijd exponentieel verbetert, waardoor het een uitdaging wordt om het bij te houden. Ook kan het voor een nieuwkomer overweldigend lijken vanwege de terminologie en vaardigheden die vaak vereist zijn.

Sommige online marketinginspanningen omvatten:

SEO (zoekmachine optimalisatie)

PPC (Google Zoeken, Bing Zoeken, enz.)

Display-advertenties (tekst, afbeelding, video, Shopping-advertenties)

Marketing op sociale media (Facebook, LinkedIn)

TV (Google Display Netwerk)

Online marketing omvat alle marketingstrategieën die deel uitmaken van digitale marketing. We hebben advertenties voor mensen die trefwoorden typen in Bing Ads of Google Zoeken, inclusief zoekopdrachten die ook op YouTube worden uitgevoerd. Dan hebben we het enorme Display Netwerk van Google, inclusief het Audience Network voor Bing Ads (MSN, EDGE, etc.), naast andere netwerken die tekst-, beeld- en videoadvertenties aanbieden.

Digitaal versus Online, maakt het verschil uit?

De waarheid is dat dat niet zo is. De definitie is louter technisch. Waar het om gaat, is dat je de implicaties van elk begrijpt bij het opstellen van je algehele marketingplan.

Dit brengt me bij mijn volgende punt: strategie. Ongeacht de manier waarop je ervoor kiest om marketing te doen, je moet een plan van aanpak hebben. Wat voor resultaten wil je behalen? Hoe denk je dit te bereiken? Wil je exposure, of wil je je publiek leren kennen?