Bijna elk bedrijf maakt gebruik van data. Veel processen kunnen dat ook niet plaatsvinden zonder data. Maar wat wordt er precies als data gezien en waarom verzamelen bedrijven zoveel data? We vertellen we alles over Data Analytics in deze blog. Wat is data?Om data beter te begrijpen kun je onderscheid maken tussen twee verschillende soorten data. Deze data zijn online en offline data. Voorbeelden van offline data zijn factuurgegevens, het aantal gereden kilometer, het aantal gemiddelde bezoekers of de gemiddelde onderwaarde. Online data is bijvoorbeeld het aantal klikken op een advertentie op Google of social media, het aantal keren iemand de website heeft bezocht en het percentage unieke gebruikers. Waarom data verzamelen?De prestatiesDoor data te verzamelen krijg je een overzicht van je prestaties. Het overzicht van je prestaties kan ervoor zorgen dat je kunt zien of je je strategie, missie of visie naleeft en hebt weten te bereiken. Je doelstellingen kun je namelijk meetbaar maken door Key Performance Indicators. De doelgroep begrijpenDoor middel van data is het mogelijk om de gehele klantreis van de doelgroep in kaart te brengen. Door inzicht te krijgen in de klantreis, voorkeuren en gedragspatronen kun je daar als bedrijf zijnde weer op inspelen. Uitgangspunt beslissingenOok kan data worden gebruikt bij het maken van beslissingen. Door inzichten te krijgen in de voorgaande situaties kun je makkelijker beslissingen maken voor de toekomst. Om een nieuw marketingplan op te stellen heb je tenslotte je de resultaten van je marketingacties nodig en om meer omzet te genereren moet je wel weten hoeveel je omzet is geweest. Data analyticsData analytics is zo een tool waar enorm veel data door analisten wordt verzameld. Data analytics wordt voornamelijk gebruikt om gegevens te analyseren aan de hand van visualisatie tools. Deze kunnen worden omgezet in rapportages in de vorm van dashboards. Zo kan alle data overzichtelijke worden samengevat met grafieken en tabellen. |