Preventie en behandeling van een Burn-out

Als je je door de constante stress hulpeloos, gedesillusioneerd en volledig uitgeput voelt, ben je misschien op weg naar een burn-out. Leer wat je kunt doen om je evenwicht te herstellen en je weer positief en hoopvol te voelen.

Wat is burn-out?

Burn-out is een toestand van emotionele, fysieke en mentale uitputting, veroorzaakt door overmatige en langdurige stress. Het komt voor wanneer je je overweldigd voelt, emotioneel uitgeput bent en niet in staat bent om aan de constante eisen te voldoen. Naarmate de stress aanhoudt, begin je de interesse en motivatie te verliezen die je in de eerste plaats hebben geleid tot het aannemen van een bepaalde rol.

Burn-out verlaagt de productiviteit en kost veel energiek, waardoor je je steeds machtelozer, hopelozer, cynischer en zelfs wraakzuchtiger voelt. Uiteindelijk heb je misschien het gevoel dat je niets meer te geven hebt.

De negatieve effecten van een burn-out komen op elk gebied van het leven terecht, inclusief uw thuissituatie, werk en sociaal leven. Burn-out kan ook op lange termijn veranderingen in je lichaam veroorzaken die je kwetsbaar maken voor ziektes zoals verkoudheid en griep. Vanwege de vele gevolgen is het belangrijk om serieus met een burn-out om te gaan.

Ben je onderweg naar een burn-out?

Misschien ben je wel op weg naar een burn-out als:

  • Elke dag een slechte dag is.
  • De zorg voor je werk of je thuisleven lijkt een totale verspilling van energie.
  • Je bent de hele tijd uitgeput.
  • Het grootste deel van je dag wordt besteed aan taken die je ofwel geestdodend saai ofwel overweldigend vindt.
  • Je hebt het gevoel dat niets wat je doet een verschil maakt of wordt gewaardeerd.

Tekenen en symptomen van burn-out

De meesten van ons hebben dagen dat we ons hulpeloos, overbelast of niet gewaardeerd voelen – wanneer het uit bed opstaan de vastberadenheid van Hercules vereist. Als je je zo voelt, kun je echter meestal uitgeput raken.

Een burn-out is een geleidelijk proces. Het gebeurt niet van de ene op de andere dag, maar het kan je besluipen. De tekenen en symptomen van een burn-out zijn in het begin subtiel, maar worden na verloop van tijd erger. Denk aan de vroege symptomen als rode vlaggen dat er iets mis is dat aangepakt moet worden. Als je goed oplet en actief je stress vermindert, kun je een grote inzinking voorkomen. Als je ze negeert zul je uiteindelijk opbranden.

Lichamelijke tekenen en symptomen van burn-out

  • Moe en uitgeput voelen
  • Verlaagde immuniteit, frequente ziekten
  • Veelvuldige hoofdpijn of spierpijn
  • Verandering in eet- of slaapgewoonten
  • Gevoel van mislukking en zelftwijfel
  • Je voelt je hulpeloos, gevangen en verslagen
  • Onthechting, het gevoel alleen te zijn in de wereld
  • Verlies van motivatie
  • Steeds cynischer en negatiever wordende vooruitzichten
  • Verminderde tevredenheid en gevoel van voldoening

Emotionele tekenen en symptomen van burn-out

Symptomen van een burn-out zijn

  • Onttrekking aan de verantwoordelijkheden
  • Jezelf isoleren van anderen
  • Het uitstellen, het duurt langer om dingen gedaan te krijgen
  • Het gebruik van voedsel, stimulerende middelen of alcohol om het hoofd te bieden
  • Het wegnemen van je frustraties op anderen
  • Werk overslaan of te laat komen en vroeg vertrekken