Goede doelen wereld
Image default
Marketing

Is het investeren in online vindbaarheid het waard?

Velen zeggen dat online vindbaarheid nodig is voor de continuïteit van je onderneming. Maar klopt dat wel? Wij leggen deze uitspraak onder de loep en geven uiteindelijk onze conclusie. Want voordat jij gaat investeren moet jij wel weten of je investering rendement op gaat leveren.

Online marketing

Ja, online marketing is nodig voor online vindbaarheid. Er zijn tal van verschillende manieren om online vindbaarheid te creëren. Maar vanuit oudsher is SEO dé methode voor online vindbaarheid. Als we nog specifieker moeten verwoorden is linkbuilding onmisbaar als we het hebben over online vindbaarheid. Een kwalitatief linknetwerk opbouwen klinkt makkelijker dan dat het is. Dat komt mede doordat de juiste linkbuilding websites lastig te vinden zijn. Backlinks kopen via Artikelenkopen.nl is nog nooit zo makkelijk geweest. Bouw aan een kwalitatief linkbuildnetwerk zonder veel tijd te verdoen of zonder enige kennis.

Mix van on- en offline marketing

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat een combinatie van on- en offline marketing effectiever is dan specifiek 1 van de 2. Dat komt mede doordat klanten behoefte hebben aan persoonlijk contact. Denk hierbij aan advies op maat of het gezicht achter een onderneming zien. Als we vanuit vakjargon praten noemen wij een optimale beleving van de on- en offlinekanalen “omnichannel” marketing. Maar dat gaat (vaak) gepaard met significante investeringen. Echter is zou het wel voor velen een streven moeten zijn.

Voorbeeld: jij bestelt online een paar toffe sneakers. Ze blijken uiteindelijk te klein. Je wilt ze graag retourneren bij de lokale schoenenwinkel van het betreffende merk. Dan verwacht je als klant zijnde dat de winkel alle betreffende informatie omtrent de retour heeft. Dat proces het dus omnichannel.

Social media

Het ‘online’ creëren van een positief merk gevoel is vrij lastig. Mensen kunnen online producten lastig visualiseren en inbeelden. Social media kan deze onzekerheid ‘deels’ wegnemen. Eveneens is het aan te raden om dan video’s te plaatsen dan statische berichten. Statische berichten zijn vluchtig en worden snel over het hoofd gezien. Eveneens kan je bij video content meer gevoel in 1 bericht kwijt. Dat zorgt ervoor dat jij twijfel bij een (potentiële) klant wegneemt.

Conclusie

Het is aan te raden om de combinatie van on- en offline marketing in te zetten voor online vindbaarheid. Dat klinkt misschien raar, maar als de een niet op de ander aansluit, krijgt dat klant een verkeerd beeld. Het hoeft niet direct heel groot. Kleine stapjes is ook progressie. Het is wel aan te raden om te kijken waar de meeste winst te behalen valt. Hanteer jij bijvoorbeeld helemaal geen online marketing activiteiten dan is het aan te raden om daar in het begin toch meer in te investeren dan offline.