Goede doelen wereld
Image default
Zakelijk

CRM-software voor goede doelen

Een CRM-softwarepakket voor een organisatie die goede doelen vertegenwoordigt en helpt, u zal vast denken: “Die hebben toch geen klanten? Waarom hebben ze dan een een CRM-systeem nodig?”
Dat leggen we u graag uit, maar het is eerst van belang om precies te weten wat CRM is en daarna uit te leggen waarom het voor een goed doel kan werken.

CRM, wat is dat nu precies?

De afkorting ‘CRM’ staat voor Customer Relationship management. Ook wordt het soms klantrelatiebeheer genoemd.

Een CRM-systeem vervult de functie om alle processen wat te maken heeft met klanten in kaart te brengen. Binnen de software kunnen deze processen worden beheerd en geoptimaliseerd. Het systeem heeft als functie om als centrale dataopslag alle klantdata en informatie te beheren. Hierdoor krijgen bedrijven een betere blik en inzicht in hun eigen klanten, maar ook potentiële klanten.

De CRM-markt is groot en divers. De mate van concurrentie leidt tot innovaties en doorontwikkeling van systemen. Dat komt de afnemer van de software en de klant ten goede.

Contactbeheer dat overzichtelijk is

Een CRM-systeem houdt alle klantdata bijeen en het is op elk moment toegankelijk voor marketing en sales.

Geoptimaliseerde verkoopprocessen en kansen

CRM maakt het mogelijk om potentiële verkoopkansen sneller identificeerbaar. Door middel van analyses is het voor een bedrijf mogelijk het verkoopprocessen continu te verbeteren.

Gepersonaliseerde marketing

De verzamelde data van uw klanten worden beheerd in het CRM. Zo kan locatie of aankoopgedrag worden gebruikt om een doelgroep te vormen, maar ook om gerichte marketingcampagnes op te zetten. Voor een goed doel kan een persoonlijke marketingcampagne bepaalde doelgroepen weer aanspreken om bijvoorbeeld te doneren. Een persoonlijke marketingcampagne houdt de gunfactor hoog, omdat de campagne vaak herkenbaar is voor een potentiële klant.

CRM voor een goed doel

Zoals hierboven kan een persoonlijke marketingcampagne ervoor zorgen dat bestaande klanten opnieuw gaan doneren.

Wat ook een voorbeeld is waar CRM gebruikt wordt is het versturen van kleine cadeau’s. Het WNF heeft bijvoorbeeld in het verleden kleine zeehondenknuffels gestuurd naar donateurs. Zo blijven donateurs gebonden aan een goed doel, iets wat voor goede doelen zeer belangrijks, omdat nieuwe donateurs vinden vaak lastig blijkt te zijn. Daarom is CRM voor goede doelen zo belangrijk.