Waarom kiezen voor wandelcoaching?

Wandelen lijkt meer een activiteit voor ouderen dan voor gezonde jonge mensen. Maar in de afgelopen jaren wordt er steeds meer duidelijk dat wandelen misschien wel de gezondste vorm van beweweging is. Daarom in dit blog informatie over waarom wandelen leuk en gezond is én hoe bijzonder wandelcoaching is.

 

Instant ontspanning 

Wandelen zorgt voor directe ontspanning. De rust, de kleuren, de geur en de geluiden maken dat je je direct lekker en ontspannen kunt voelen.

Naast de huis-, tuin- en keukenwandelingetjes kun je ook ervaren hoe ontzettend fijn en waardevol wandelcoaching is wanneer je niet lekker in je vel zit of een dilemma hebt. Daarover verderop meer.

“ALL TRULY GREAT THOUGHTS ARE CONCEIVED BY WALKING.”

– FRIEDRICH NIETZSCHE

Korte pauze tijdens de werkdag

Op een drukke werkdag is het verstandig om regelmatig tijd te maken voor een korte wandeling tijdens de lunchpauze. Na het eten óf met de boterham in de hand ga je dan even een kort ommetje maken door het bos in de buurt.

Je ziet dit ook steeds vaker gebeuren. Rondom kantoorgebouwen en op industrieterreinen zie je ook vaak clubjes collega’s hun wandelrondjes maken tijdens de lunchpauze. En dat is niet voor niets.

Steeds meer mensen ervaren hoe fijn het is om even naar buiten te gaan als je de hele dag aan het werk bent. Vooral als je dagelijks meerdere uren binnen bent en zeker als je daarbij veel achter je bureau of computer zit, dan klaart je hoofd direct op door een wandeling.

Daarnaast komt je creativiteit flink op gang tijdens het wandelen omdat je brein even in de ruststand wordt gebracht. Alle info kan dan opnieuw geordend worden. Dat is dan weer erg handig als je met een vraagstuk zit. En natuurlijk is bijpraten met collega’s over koetjes en kalfjes ook goed voor de onderlinge sfeer.

Gezond en gemakkelijk

Wandelen is ook heel toegankelijk om te doen. Je kan namelijk zelf bepalen wanneer, waar, met wie, waarheen en hoe snel (of langzaam). En het maakt niet uit hoe oud of jong je bent, als je maar (een beetje) mobiel bent.

Ook fijn: Je hoeft in principe geen complete wandel-accessoire-sets aan te schaffen en je kan starten vanaf je voordeur.

Daarnaast is een luchtje scheppen ook ontzettend goed voor je gezondheid. Het is gunstig voor je cholesterol, botten, spieren, gewicht, bloedvaten, geheugen, luchtwegen en de werking van je darmen. Je slaapt er ook nog eens beter van.

En wanneer je niet lekker in je vel zit of ronduit chagrijnig bent, verbetert je humeur ook nog eens van een wandeling.

Met een half uurtje per dag wandelen kan je al profiteren van al deze voordelen voor je lijf. En red je het een dagje niet? Dan maak je in het weekend een langere wandeling.

Start met kleine stapjes

Hoe graag je het ook wilt, het zal niet altijd meevallen om van je werkplek of de bank af te komen om even naar buiten te gaan. Soms word je geleefd of gun je jezelf geen tijd. Dat is ontzettend jammer en op de lange termijn ook niet gezond voor lijf en geest. 

Als je nu nog niet of nauwelijks wandelt hoeven we het ook niet meteen heel groot te maken door te streven naar een dagelijkse ronde. Dat helpt ook niet bij de haalbaarheid van je wandel-voornemens. Begin bijvoorbeeld eens met 1-2x in de week een wandelingetje in te plannen in je lunchpauze en vraag aan collega’s of ze meegaan.

Op pad met de kids

Je kan ook kiezen om in het weekend of ’s avonds na het eten even een blokje om te gaan. In het weekend kun je bijvoorbeeld geregeld het bos in of de hei op met de kinderen. Om het voor iedereen leuk te houden zoek je dan via Google steeds andere wandel- en themapaden in de buurt zodat het een leuke ontdekkingstocht wordt.

Vooral als je kinderen tjokvol energie zitten en jij wel wat extra energie kan gebruiken, is eropuit trekken een aanrader voor het hele gezin. Het is alleen net even iets minder rustgevend dan een solo wandeling. Het doel van deze tochtjes is vooral plezier & genieten en iets minder ‘van de stilte genieten’.

Als er iets meer nodig is

Het kan natuurlijk zo zijn dat een blokje om voor jou niet voldoende is om je hoofd leeg te maken of antwoorden te vinden. Wanneer je bijvoorbeeld niet lekker in je vel zit, onbalans voelt, niet happy bent of gestrest, of wanneer je worstelt met andere persoonlijke of werkgerelateerde vraagstukken, dan kan wandelcoaching je helpen om jouw leven weer in eigen handen te nemen en keuzes te maken richting jouw doelen.

Een wandelcoach geeft je daarbij geen antwoorden of adviezen, maar helpt je om je dromen en verlangens naar boven te halen en je eigen antwoorden te vinden.

Wandelcoaching

In de afgelopen jaren is naast het ‘reguliere’ coachen (binnen, onder het genot van een kop koffie), wandelcoaching ontzettend populair geworden.

Je kunt zelf ook ervaren wat wandelcoaching met je doet. Sowieso komen je gedachten tijdens zo’n sessie gemakkelijker op gang omdat je in beweging bent.

Daarnaast is het prettig dat je naast elkaar loopt wanneer je in gesprek bent, zodat je elkaar niet steeds hoeft aan te kijken zoals in een meer ‘standaard’ coaching. Wanneer je lastige onderwerpen te bespreken hebt, voel je je daarom vrijer om je uit te spreken en te zeggen wat er op je hart ligt.

En natuurlijk loop je bij wandelcoaching meestal in de natuur waardoor je direct meer rust en minder stress ervaart.

Er is door onderzoek zelfs aangetoond dat wandelcoaching “aantoonbare significante positieve effecten heeft op (werk)stress, welzijn en gezondheid”.

Gewoon doen!

Al met al genoeg redenen om de (wandel)schoenen aan te trekken en je 1e of 100e rondje te gaan doen. En hoewel wandelen in de herfst en winter ook prachtig is, is het nu nog mooier omdat de lente in volle gang is. Extra veel moois te zien, te horen en te ruiken!

https://liberi.nl/