Goede doelen wereld
Image default
Internet marketing

Wat is Internet Marketing, definitie en 3 voorbeelden van Internet Marketing

Internet marketing is een allesomvattende term voor marketing van producten en diensten online. Dit omvat een verscheidenheid van methoden en platforms om te communiceren met klanten, zoals website, e-mail, sociale media en online reclame. Bij Doelbewust weten de professionals er alles van.

Diverse strategieën

Internet marketing verwijst naar de strategieën die worden gebruikt om producten en diensten online en via andere digitale middelen op de markt te brengen. Deze kunnen een verscheidenheid aan online platforms, tools en content delivery systemen omvatten, zoals:

  • Website inhoud en ontwerp
  • E-mail marketing
  • Sociale media
  • Bloggen
  • Video/podcasting
  • Online advertenties
  • Sponsoring en betaalde promoties

Hoewel het doel van internetmarketing duidelijk de verkoop van goederen en diensten is, of reclame via internet, is dat niet de enige reden waarom een bedrijf het zal doen.

Een bedrijf kan online marketing bedrijven om een boodschap over zichzelf te communiceren (het opbouwen van een merk) of om onderzoek te doen. Online marketing kan ook een effectieve manier zijn om een doelmarkt te identificeren, de wensen en behoeften van een marketingsegment te ontdekken, lange termijn relaties met klanten op te bouwen, of autoriteit en expertise binnen een bedrijfstak te vestigen.

Hoe internetmarketing werkt

Internetmarketing maakt gebruik van de online activiteit van klanten om hen in contact te brengen met een bedrijf door hen op verschillende plaatsen op het internet te bereiken. De types van internet marketing die een bedrijf gebruikt zullen afhangen van het business model, types van producten, doelklanten, budget, en meer. Bij Doelbewust zijn de professionals hier dagelijks mee bezig.

Inhoud en ontwerp van de website

Een bedrijfswebsite stelt klanten in staat om:

  • Je bedrijf online te vinden
  • De locatie van je bedrijf of contactinformatie te vinden
  • Je producten of diensten ontdekken
  • Zich in te schrijven voor je e-mail lijst
  • Meer informatie aan te vragen
  • Aankopen te doen

Websites maken vaak gebruik van zoekmachineoptimalisatie (SEO) om ervoor te zorgen dat hun inhoud hoog scoort in zoekmachines en gemakkelijk te vinden is voor klanten.

1. E-mail Marketing

Je kunt e-mail gebruiken om direct mail elektronisch te versturen, in plaats van via het postkantoor. Verzamel klant e-mails, hetzij door aankopen of website inschrijvingen, gebruik dan e-mails om belangrijke informatie te delen, aankopen aan te moedigen, en relaties op te bouwen.

 

E-mail stelt je in staat om klanten individueel en persoonlijk te bereiken.

2. Sociale media

De meeste consumenten maken gebruik van een of andere vorm van sociale media, hoewel het type waarop je je zult richten zal afhangen van het gedrag van de doelmarkt.

Meer dan 90% van de 18- tot 29-jarigen gebruikt een of andere vorm van sociale media, en hoewel het gebruik afneemt met de leeftijd, kan het nog steeds worden gebruikt om consumenten in alle leeftijdscategorieën te bereiken. Meer dan 60% van de 65-plussers gebruikt een of andere vorm van sociale media, en die aantallen zullen waarschijnlijk blijven stijgen.

Oudere consumenten gebruiken bijvoorbeeld eerder een platform als Facebook; millennials gebruiken vaak Instagram; en jongere consumenten zijn meer geïnteresseerd in videoplatforms, zoals TikTok of YouTube. De professionals bij Doelbewust kunnen uitzoeken waar jouw ideale klanten hun tijd doorbrengen en daar de inspanningen op richten.

3. Bloggen

Bloggen stelt je in staat om de SEO van je website te verhogen door artikelen en berichten toe te voegen rond bepaalde doelgerichte zoekwoorden. Dit verhoogt de kans dat klanten je website zullen vinden en bezoeken als gevolg van online zoeken. Je kunt ook schrijven voor blogs, tijdschriften of websites van andere mensen. Dit kan je publiek vergroten en je bedrijf onder de aandacht brengen van meer potentiële klanten.