Het organiseren van activiteiten op de basisschoolHet is ontzettend leuk en waardevol voor kinderen om op jonge leeftijd in aanraking te komen met kunsteducatie. Daarom is er ook zoveel te zeggen voor het organiseren van activiteiten op de basisschool. Je kunt dan denken aan workshops, waarin kinderen de kans krijgen om kennis te maken met een bepaalde kunstdiscipline. Maar ook aan dagprojecten, waarin kinderen samen naar een voorstelling of ander eindproduct toe werken. En wie meer de diepte in wil met specifieke activiteiten op school, kan kijken naar complete lessenseries. Zodat kinderen – verspreid over meerdere workshops – écht een bepaalde kunstvorm in kunnen duiken. Kunstactiviteiten voor kinderenEigenlijk zijn alle kunstdisciplines geschikt voor kinderen! Ook voor kunst en cultuur geldt immers: jong geleerd, is oud gedaan. Met dans, theater of circus, kunnen kinderen fysiek aan de slag. Terwijl ze met beeldende kunst echt iets kunnen máken. Dat kan natuurlijk met de handen zijn, maar zéker ook met de computer. Wil je niet kiezen, denk dan aan het organiseren van een dag vol kunsteducatie, waarin je verschillende kunstworkshops combineert. Succes ervaren, inlevingsvermogen en techniekDe verschijningsvormen en dus ook de voordelen van kunsteducatie lopen enorm uiteen. Een theateractiviteit helpt kinderen zich in te leven in anderen en vertrouwd te raken met publiek. Terwijl ze met circusactiviteiten leren dat iets wat er onmogelijk uitziet, helemaal niet onmogelijk hoeft te zijn. Als je er maar mee aan de slag gaat! Daarnaast is kunstonderwijs ook een mooie manier om kinderen te laten werken met technische apparatuur, bijvoorbeeld door een film te maken. Geen overbodige luxe, voor een generatie die op jonge leeftijd al baat heeft bij technische vaardigheden. Spelenderwijs aan de slag met maatschappelijke thema’sVolwassenen mogen maatschappelijke thema’s nogal eens bestempelen als ‘grote-mensen-zaken’. Onzin natuurlijk! Binnen de kunsteducatie kunnen kinderen aan de slag met belangrijke thema’s, op een manier die bij hun past. Denk aan kunst maken van dingen die we normaal weggooien, ook wel upcycling. Of aan kennismakingslessen filosofie, waarin kinderen leren hoe ze hun hoofd kunnen gebruiken om uitdagende vraagstukken, groot én klein, te lijf te gaan. Want de kinderen van nu, zijn de volwassenen van later. |
https://www.grotebroer.nl |