Heel lang geleden. Om precies te zijn tot 1985 kenden we in Nederland een kleuterschool en een basisschool. Kinderen vanaf vier jaar mochten naar de kleuterschool. En als je zes jaar was dan ging je als kind naar de “grote” school. Die school was dan vaak letterlijk in een ander gebouw. En niet alleen het gebouw was nieuw en anders! De hele insteek was verschillend. Op die kleuterschool mochten kinderen gewoon spelen. Zo af en toe moesten ze eens een knutselwerkje doen, voor hun fijne motoriek…maar dat was het dan wel. Op die “grote school”, was dat wel anders. Daar moesten de kinderen in rijtjes achter elkaar zitten, opletten en luisteren. Het begin van het grote-mensen leven. Er is destijds veel verzet geweest tegen het opheffen van de kleuterschool. Tegenstanders vreesden dat kinderen nu op vierjarige leeftijd in “het harnas” zouden moeten. En dat niet, zoals voorstanders van deze wet betoogden, langer kleuter konden zijn. De tegenstanders hebben wel een beetje gelijk gekregen: de groepen 1 en 2, die de kleuterschool vervangen, zijn minder speels dan vroeger. Maar nog steeds, dat heeft geen wet kunnen veranderen, is de overgang naar groep 3 een magisch moment. Ook kleuters ervaren dat zo: in groep 3 leer je eindelijk lezen en schrijven! Daar gaat de wereld voor je open. Een kind van zes jaar is definitief geen kleuter meer. Een nieuwe en spannende fase breekt aan. Een fase waarin een kind veel meer meemaakt en leert dan alleen lezen en schrijven (hoe belangrijk dat ook is). Op deze leeftijd begint een kind ook een moreel besef te ontwikkelen: een besef van goed en kwaad. Nu kan het je als ouder gebeuren dat je kind je terecht wijst, als je bijvoorbeeld de auto pakt in plaats van de fiets… Geniet van deze bijzondere fase in de ontwikkeling van je kind.
|
https://www.babyenkind.nl/ontwikkeling-van-kind-van-6-jaar/ |
