Architectuur en vastgoedfotografie

Professionele vastgoed en architectuurfoto’s

Als u al enige tijd actief bent in de vastgoed markt dan zult u inmiddels gemerkt hebben dat het niet eenvoudig is om een goede foto van een pand of interieur te (laten) maken. Natuurlijk heeft u het in het begin zelf geprobeerd of heeft u het wel eens aan een van uw medewerkers overgelaten?

Wellicht heeft u ook al eens een vastgoedfotograaf ingehuurd om voor u de vastgoedfotografie te doen en heeft u gemerkt dat de ene vastgoed fotograaf de andere niet is? 

In dit artikel leggen wij u uit waarom goede vastgoedfotografie zo tijdrovend is en waarom u een specialist nodig heeft.

Het doel van vastgoedfotografie 

Portfolio gerealiseerde projecten

Als uw bedrijf vastgoed ontwerp, bouwt of inricht dan is het uiteindelijk resultaat het eindproduct wat een klant bij u afgenomen heeft. De uitdaging hier is natuurlijk dat nagenoeg ieder pand uniek is en uw potentiele klant u dus op basis van vertrouwen en portfolio inhuurd. Natuurlijk kunt u Computer Generated Images (CGI’s) of andere visualisaties gebruiken, maar uiteindelijk willen potentiele klanten ook graag uw gerealiseerde porfolio zien. Hiervoor heeft u dus een vastgoedfotograaf, architectuurfotograaf of interieurfotograaf nodig.

(Vastgoed en interieurfotografie Zwolle)

Verkoop en verhuur van onroerend goed

Indien u actief bent in de marketing en verkoop van onroerend goed is vastgoed- en interieurfotografie een standaard onderdeel van het samenstellen van de brochure en online presentatie van het vastgoed. Hierbij maakt het nogal een verschil of het gaat om de verkoop van woningen in een gangbare prijsklasse, een bedrijfspand op een industrieterrein of het zoeken naar een huurder met een grote naamsbekendheid voor een designers outlet. 

Waar bedrijfspanden in de gangbare prijsklasse op een industrieterrein nog net niet door de makelaar met de telefoon gefotografeerd worden, is het profgessioneel fotograferen van woningen inmiddels de standaard geworden. De markt voor woningfotografie is, met uitzondering van het topsegment, een ontwikkeld marktsegment waar met grote snelheid kwalitatief redelijk goede foto’s gemaakt worden tegen concurrerend tarief. 

Bij architectuur en retail fotografie worden echter hogere eisen gesteld aan conceptueel en ruimtelijk inzicht, omdat daar de foto de vertaalslag is van het ontwerp en communicatie doel van het vastgoed.

(time-lapse van een winkelcentrum om aan potentiele huurders te laten zien dat het druk bezocht is)

Vastgoedfotografie als onderdeel van uw bedrijfspresentatie

Vastgoedfotografie kan ook een doel zijn van de algehele bedrijfsfotografie als het ontwerp van het exterieur en het interieur van het pand een onderdeel vormt van de marketing positionereing van het bedrijf. De merkbeleving begint namelijk al bij benadering van het pand.

Waarom is vastgoed, architectuur en interieurfotografie een specialisme?

Vastgoed en interieurfotografie als onderdeel van het portfolio van een architectenbureau, interieurontwerper of bedrijfspresentatie is inderdaad een specialisme en kunnen derhalve tijrovend zijn. Hieronder doen we een poging om uit te leggen waarom dat zo is en waarom de tarieven van deze fotografen aanzienlijk hoger liggen dan die gebruikelijk in de woningmarkt.

De volgende factoren spelen een rol:

  1. Camerapositie
  2. Perspectief afbeeldings maatstaf en convergerende lijnen
  3. Licht en belichting
  4. Nabewerking en file kwaliteit

1. Camera positie

Het allerbelangrijkste en meest tijdrovende tijdens de opnames is het bepalen van de camera positie. De camera positie in combinatie met het brandpunts afstand van het objectief bepaald namelijk hoe een 3-dimensionaal vastgoed object overkomt op de beschouwer van een platte foto. De vastgoedfotograaf moet derhalve meer kunnen dan ‘het gebouw er op krijgen’. De vastgoed fotograaf moet als het ware het ontwerp van de architect kunnen lezen en vervolgens weergeven.

Bij vastgoed en architectuur fotografie betekent dat bij voorkeur het gebouw fotograferen in dezelfde afbeeldings maatstaf als het menselijk oog, dat komt namelijk het meest natuurlijk over. Het menselijk oog combineerd echter een waarheidsgetrouwe afbeeldingsmaatstaf (de verhouding in grootte tussen dichtbij en verder liggende onderdelen) met een 180 graden overzicht. Je zou dus in theorie een 50mm lens moeten gebruiken met een beeldhoek van een groothoek objectief en u voelt hem al aankomen: dat kan niet. 

Het bepalen van de afstand en hoogte van de camera ten opzichte van het pand in combinatie met de keuze van het objectief is derhalve cruciaal. Vaak is het niet mogelijk om voldoende afstand te nemen van het pand, omdat op die plek een ander pand staat en derhalve moeten er compromiezen worden gesloten. Ook komt het voor dat om een pand er volledig op te zetten er meerder opnames ‘aan elkaar gerijgd’ moeten worden.

2. Perpectief en convergerende lijnen 

Het perspectief hebben we hierboven al besproken, maar wat hier ook nog een rol speelt is ‘convergerende lijnen’ of verticaal perspectief. Het is immers ‘normaal’ om de camera omhoog te richten om het vastgoed er volledig op te krijgen. Verticale lijnen gaan dan helaas in de verte naar elkaar toe lopen of convergeren zoals dat zo mooi heet. Dat terwijl een pand toch doorgaand rechte muren heeft, verticale wanden en horizontale vloeren en plafonds die zorgvuldig waterpas zijn..

3. Licht en belichting

In tegenstelling tot studio fotografie heeft de vastgoedfotograaf het bij locatiefotografie voor een groot deel te doen met het aanwezige licht. Bij het exterieur van een pand speelt tijdstip van de dag evenals weersomstandigheden een grote rol. Een architect houdt bij de positionering van een pand rekening met de windrichting en de lichtval op het pand en in het pand en met een reden. De architectuur fotograaf of vastgoed fotograaf moet heir ook rekeing mee houden. Daarbij komt ook nog dat bij helder weer er grote contrasten overwonnen moeten worden tussen de lichte en schaduw kanten op een gevel. 

Bij interieurfotografie speelt er behalve het binnenvallende licht en het lijnespel wat dit met zich meebrengt, ook het interieurlicht en rol. Het helderheidsverschil tussen het buitenlicht en het interieur is enorm. Bovendien is er een enorm verschil in kleurtemperatuur tussen het licht wat door de ramen naar binnenvalt en het uitzicht en het licht in het interieur. Het menselijk oog in combinatie met de beeldprosessor (onze hersenen) compenseerd dat, maar een camera sensot legt gewoon simpelweg vast dat het buitenlicht blauw is en het licht in het interieur bruin. Als het uitzicht vanuit een pand een belangrijk onderdeel is van een interieur, dan zal je dat toch naar elkaar toe moeten brengen. Hetzelfde geld voor het zorgvuldig weergeven van het kleurenpalet wat door de interieur designer gekozen is.

4. Nabewerking en file kwaliteit

De vuistregel bij het fotograferen van zowel het exterieur als het interieur van een pand is dat de foto van voor tot achter scherp moet zijn. Daarbij komt het hierboven omschreven contrast verschil en verschil in kleurtemperatuur van de verschillende lichtbronnen. Natuurlijk kan software heel veel ‘automatisch’ zoals het produceren van een HDR of het combineren van foto’s met verschillende scherptevlakken (focusstacking), maar desalnietemin gaan er veel uren zitten in het nabewerken van de uiteindelijke files. Als dat goed gedaan is dan doet dat recht aan het ontwerp van het pand en communicatiedoel van de foto.

Een beschouwer ziet dat echt en een potentiele klant ook!

https://www.studiovhf.com/